Neurodiverstiteit, waar hebben we het eigenlijk over?

Neurodiversiteit

Misschien heb je van de term neurodiversiteit gehoord. Het is een term die al langer gebruikt wordt maar de afgelopen jaren steeds vaker opduikt in het onderwijs en op de werkvloer. 

Neurodiversiteit is een gevarieerde groep mensen bij elkaar. 

Neuro = brein en diversiteit = verscheidenheid  

Iedereen heeft een ander brein. Zelfs eeneiige tweelingen die dezelfde opvoeding hebben gehad en in dezelfde klas hebben gezeten hebben een ander brein. Hun brein lijkt vaak wel meer op elkaar dan dat van jou en je buurman, maar toch zijn er altijd verschillen. 

De opbouw van een brein is eigenlijk bij iedereen hetzelfde. Ik vergelijk een brein graag met een caleidoscoop. Het is opgebouwd uit verschillende prachtige functies en eigenschappen. Tijdens de zwangerschap wordt er gedraaid aan de caleidoscoop en komt er een unieke combinatie uit. Jij! 

Afbeelding van toyacademy.nl/
Afbeelding van toyacademy.nl/

Soms merk je dat mensen bepaalde eigenschappen meer uitvergroot laten zien. Iemand kan opvallend druk zijn, veel behoefte hebben aan structuur, enorm creatief zijn of niet goed in het ontcijferen van letters en cijfers. 

Deze uitvergrote eigenschappen passen soms minder goed bij de standaard die in de loop der jaren is ontstaan, waaraan een mens zou moeten voldoen. De oorsprong van deze standaard stamt uit de industriële revolutie waarbij het fijn was dat er een gemiddelde ontstond. Hierdoor konden fabrieken gestandaardiseerd gaan werken. Viel je buiten deze standaard, viel je ook buiten de norm.

Neurodivergent

De norm zien we vaak als gewoon of normaal. Val je buiten deze norm, ben je anders. Voor dat anders zijn is een naam bedacht: neurodivergent.
neuro = brein en divergent = afwijkend. 

Oftewel mensen met een afwijkend brein van de norm. Bekende neurodivergente breinen zijn bijvoorbeeld ADHD, ASS (autisme), hoogbegaafdheid en dyslexie. Deze breinen laten wat meer uitvergroot menselijk gedrag zien. Vaak hebben deze mensen bijvoorbeeld op jonge leeftijd ervaren, dat ze net “anders” zijn. Ze passen niet binnen de norm of kunnen niet mee op de manier waarop anderen werken. Ze hebben een ander tempo (te langzaam of juist te snel), laten niet het juiste energie niveau zien (te rustig of te druk) of hebben moeite met leren binnen het schoolsysteem. 

Neurotypical

De term neurotypical wordt gebruikt voor mensen die wel binnen de norm passen. 

Neuro = brein en typical = typisch

Neurotypische breinen voldoen meer aan het gemiddelde. Dat wil niet zeggen dat deze mensen nooit eens druk zijn, of ergens moeite mee hebben. Echter is het huidige leer- en werksysteem voor hen makkelijker. Ze passen wat meer in het plaatje. 

We zien dat ongeveer 20 % van de mensen een neurodivergent brein heeft. Dat betekent dat 80% van de mensen neurotypical is. Voor deze 80% is het vaak wat makkelijker om zich te bewegen in de sociale norm, het onderwijs en op de werkvloer.  

Wanneer je het dus hebt over neurodiversiteit heb je het over iedereen. Alle neurodivergenten en neurotypicals bij elkaar. Als we spreken over neurodiversiteit op school of op het werk, willen we ook graag ruimte maken om de norm wat te verbreden. Er wordt niet gezegd: ‘jij moet je aanpassen aan ons’ maar meer ‘wat kunnen we doen zodat het voor iedereen zo fijn mogelijk is’. Denken in talenten en mogelijkheden!

Afbeelding van toyacademy.nl/

Benieuwd naar meer?