
Ik zal mezelf even voorstellen
Anders denken is mijn kracht. Ik daag teams en individuen uit buiten de gebaande paden te denken en verbind ze met de oplossing in hun eigen talenten. Mijn reis begon in het speciaal onderwijs, waar ik leerde voorbij de kaders te kijken en écht te zien wat mensen nodig hebben. Deze ervaringen gebruik ik in mijn trainingen en lezingen over neurodiversiteit, maar ook in de teamcoaching en individuele ont-wikkeltrajecten.
Mensen omschrijven me als enthousiast, direct en attent, met een vermogen om snel verbanden te leggen en ruimte te creëren voor groei. Mijn motto? “In verbinding zit de oplossing.” Veiligheid en oprechte nieuwsgierigheid maken alles mogelijk.
“Met verbinding kan alles. In verbinding zit de oplossing.”

Pabo
Met meer dan 15 jaar ervaring in het speciaal basisonderwijs (sbo) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso), heb ik mijn rugzak rijkelijk gevuld. Van mijn bijzondere leerlingen heb ik veel geleerd en zij hebben mijn kijk op onderwijs en begeleiding gevormd.
Gedragsspecialist
Ik heb de Master Special Educational Needs gevolgd met als afstudeerrichting gedrag.
Naast gedrag heb ik me verdiept in pesten en groepsdynamiek. Mijn afstudeeronderzoek richtte zich op de ontwikkeling van executieve functies bij autistische jongeren.
Vervolgopleidingen
Vanuit het onderwijs ben ik gewend om voor een groep te staan en mensen te begeleiden, maar dat vond ik niet genoeg. Daarom heb ik me o.a. verdiept in: Deep Democracy, See Through, NLP, trainersopleiding, Blauwprint, systemisch werken, MapsTell & de WIJde wereld.
Hoe het allemaal begon
Het was 2004. Eindelijk mocht ik een snuffelstage lopen in een andere vorm van onderwijs. Vanaf het begin van de pabo wist ik: ik wil werken in het speciaal onderwijs. Vol goede moed sprong ik op mijn fiets naar Sio Hoogvenne.
Mijn broer heeft op deze school gezeten. Hij is slechtziend en dyslectisch—hij zag het dus niet goed en als hij het zag, kon hij er soms nog geen wijs uit. Op de Sio had hij een geweldige tijd. Als grote zus vond ik het fantastisch dat er een plek was waar ze net dat beetje extra deden. Dat beetje extra, dat wilde ik ook bieden.
Met een trillende hand drukte ik op de bel. Binnen vertelde ik: ‘ik wil hier graag stage lopen’. Het antwoord was niet echt hoopgevend. ‘Tja, we hebben niet zoveel stageplekken en we hebben al wat mensen die hier stage willen lopen’. Oei, hier had ik niet op gerekend. Toen maar mijn troef gespeeld: ‘Maar… ik ben de zus van Geert’. Dat maakte het verschil ‘Wat leuk, welkom!
Werkveld ervaring
Na mijn opleiding aan de Pabo begon ik mijn carrière bij JuniorCare, een organisatie die werkte met autistische kinderen in de thuissituatie. Kort daarna kreeg ik een vaste plek op SBO Zonnesteen, waar ik meer dan tien jaar met veel plezier in de bovenbouw heb gewerkt.
Tijdens de Master SEN (Special Educational Needs) aan de Fontys groeide mijn nieuwsgierigheid naar een nieuwe doelgroep. Deze nieuwsgierigheid bracht me van het SBO naar het VSO (voortgezet speciaal onderwijs). Een school die gespecialiseerd is in het begeleiden van leerlingen met uitdagend of opvallend gedrag. Ik werkte daar met jongeren in het VMBO basis-kader.
In maart 2023 ben ik begonnen met Marloes trainer in ont-wikkeling. De afgelopen jaren heb ik al veel mensen mogen verblijden met een training rondom neurodiversiteit of een ont-wikkeltraject voor teams of individuen (van 7 tot 77).
Ik ontwikkel mee
Na heel wat jaren in het onderwijs was het tijd voor een nieuw avontuur. De jongeren waarmee ik heb gewerkt, hebben me ontzettend veel geleerd – en die kennis wil ik graag delen! Zo ontstond Marloes, trainer in ont-wikkeling. Ik combineerde mijn ervaring en kennis uit het onderwijs met nieuwe vaardigheden op het gebied van training en coaching.
Nu geniet ik er enorm van om mijn kennis te delen met mensen die écht willen begrijpen hoe bijzondere breinen werken. Waar ik voorheen aan de dynamiek in de klas werkte, richt ik me nu op teams. Want laten we eerlijk zijn: volwassenen zijn gewoon grote kinderen met een iets beter vocabulaire.
Gelukkig mag ik er nog steeds zijn voor kinderen en jongeren. Ik begeleid scholen met specifieke hulpvragen en bied groepscoaching aan jongeren, zodat ook zij zichzelf beter leren begrijpen. Want jong geleerd is oud gedaan!
Waar ik voor sta
Bij Marloes, trainer in ont-wikkeling, staan eerlijkheid, uniciteit, wederkerigheid, verbinding en een vleugje humor centraal. Eerlijkheid betekent dat je mag delen zonder oordeel, want echte gesprekken brengen je verder. Uniciteit draait om het zien van ieders unieke kracht – daar zit de magie van een team. Wederkerigheid is voor mij samenwerken met oprechte aandacht, van mij naar jullie, van jullie naar mij en onderling. Het gaat niet alleen om het geven en nemen, maar om elkaar écht te begrijpen en te versterken.
Verbinding ontstaat door naar elkaar te luisteren, zelfs als het schuurt, en durven te zeggen: “Misschien heb je een punt.” En dan de kracht van de minderheid: die ene afwijkende mening, dat ene andere perspectief? Dáár kan juist de grootste verandering ontstaan. Samen maken we impact.

En zo mocht ik eindelijk proeven aan het speciaal basisonderwijs. Het SBO voelde als thuiskomen. Net dat beetje extra mogen bieden, denken in mogelijkheden en soms een totaal andere aanpak dan de standaard. Geweldig!
Na deze snuffelstage “moest” ik weer terug naar het regulier onderwijs voor de volgende stageperiode. Na gesprekken op de pabo mocht ik gelukkig mijn verdere stages, en ook mijn afstudeerstage lopen op Sio Hoogvenne. Na mijn afstuderen ben ik gebleven en niet meer weggegaan!
Mijn manier van aanpak
%
Handje vasthouden
%
Theorie
%
Buiten je comfort
%
Speeltuin
%